Hz. İbrahim Oğlunu Kurban Etmekle mi Emrolundu?

0
1.700 views
Kurʼanʼı Kerimʼde Hz. İbrahim bir üniversitedir. İbrahim üniversitesi var Kurʼanʼı Kerimʼde. Her fakültesi var bunun. Kurʼanʼı Kerim Hz. İbrahimʼle ilgili konu başlıklarını muhteşem belirlemiş. Bu konu başlıklarından bir tanesi de oğlunun yani Hz. İsmailʼin kurban edilmesiyle ilgilidir. Bu olay Saffat Suresiʼnde anlatılır. Hz. İbrahimʼin görmekte olduğu rüyalardan söz edilir. Hz. İsmailʼin de rüyalarda kendini yükümlü hissettiğini düşündüğü babasına emrolunduğunu yap demesi ile ilişkilendirilir. Hz. İbrahim yaşadığı dönem itibariyle ilk çocukların kurban edilmesi uygulamasının yaşandığı bir toplumda yaşamıştı. Hz. İbrahimʼin uzun süre çocuğu olmadığı için Hz. İsmail dünyaya geldiğinde acaba bunu kurban edecek miyim kaygısıyla, psikolojik şartlanmışlıklarıyla, mahalle baskısıyla, mobbing uygulamasıyla, dolayısıyla insan gündüzünü neyle geçirirse gecesi/uykusu onunla ilişkili oludmm3bbr. Neticede Hz. İbrahim düşündükleriyle ilgili bir rüya görüyor ve oğluna anlatıyor, oğlu İsmail de emredildiğini yap diyor. Fakat Allahu Teala Hz. İbrahimʼin İsmailʼi kurban etmesi noktasındaki teşebbüsünü anında engelliyor. Bunun hiçbir şekilde aslında Allahʼın emri olmadığı, rüya ile amel edilmemesi gerektiğini; rüyanın hayatın istikameti noktasında, hüküm çıkarma noktasında bir delil bir referans olmadığını ortaya koymaktadır. Eğer bu Allahʼın emri olsaydı, Hz. İbrahimʼe oğlunu kes şeklinde bir emir olurdu. Böyle bir emir asla yoktur. Sadece uykusunda böyle şeyler gördüğünü söylüyor. Bunu ısrarla dile getirince de Hz. İsmail madem böyle emrolunuyorsun o zaman emrolunduğunu yap ben de sabredenlerden olacağım diyor. Fakat Kurʼanʼı Kerimʼin hiçbir yerinde İbrahimʼin oğlunu katletmesi emri yer almaz, o bir rüyadan ibarettir. Bir şartlanmışlıkların rüyaya yansımasından ibarettir. Tek başına bu olay bize rüyalarla amel etmemek lazım geldiğini, hakikatin doğrudan bildirilen vahiylerle şekillendirilerek uygulanmasının zorunlu olduğunu öğretir. Bir cana kıymayı cihana kıymakla eş değer sayar Kurʼanʼı Kerim. Maide 5/32. Ayette bir cana kıyan bütün insanlığı öldürmüş gibidir denmektedir. Bu İsrailoğullarına yazılan ilahi hükümlerden biridir. Kurʼan da bunu aynen bizim için zikreder. Bir can cihana bedelse; Allahʼın öldürmeyi her yerde haram kıldığı bir eylemi, Hz. İbrahim üzerinden bir emre dönüştürmesi düşünülebilecek bir şey değildir. Olay psikolojik bir şartlanmışlığın uygulamaya sokulması girişimidir. Böyle bir girişimin aslında doğru olmadığını da Cenabı Hak müdahale ederek Hz. İsmailʼin öldürülmesini engelleyerek, bir canı kurtarmanın cihanı kurtarmaya eş değer olduğu bilincini Hz. İbrahim ve Hz. İsmail üzerinden öğütlemiştir.
WordPress › Hata