Hayızlı kadın ile ilgili namazı kılamama ve benzeri yasaklar İslam dışı inanışlardan bizim kültürümüze geçmiş anlayışlardır. Bunun bir numaralı kaynağı da Yahudi uygulamalarıdır. Çünkü Yahudi kültüründe kadın aşağılıktır, kadın günahkardır, aybaşı günlerinde kadın necistir, oturduğu mindere oturulmaz, onunla aynı yerde yatılmaz, onunla birlikte yemek yenilmez, şeytanlaştırılır. Hadisleri derleyip toplayan Müslümanlar Yahudi kültürünü de anlatan birtakım rivayetleri de Peygamberimize nispet ederek kitaplara geçirmişlerdir. Yoksa Kur’an’ı Kerim regl döneminde kadının ibadet etmesi yasaktır demez. Kadının regl döneminde Kur’an okuması yasaktır demez. Kadının regl döneminde oruç tutması, namaz kılması, camiye gitmesi yasaktır da demez. Aksine kadının normal zamanda yükümlü olduğu ibadetleri regl halindeyken de yapmakla yükümlü olduğunu Rivayet Kültürü ve Olumsuz Kadın Algısı kitabımda uzun uzun anlattım. Birtakım değerlendirmelerle şu sonuçlara vardım;
1. Kadının ay başı hali bir hastalık mıdır? Var sayalım ki hastalıktır, hastalık halinde kadın erkek Müslümanın namaz kılmaktan, ibadet etmekten muaf olduğunu söyleyen hiçbir fıkıh kitabı yoktur. Hiçbir fakih de yoktur.
2. Kadının ay başı hali idrarını tutamayan, kanaması devam eden kişininki gibi bir özür hali midir? Özür halinde kişinin namaz kılamayacağını söyleyen hiçbir fıkıh kitabı, hiçbir alim yoktur. Özür halinde kişi her namaz vaktinde abdestini alır, bezini bağlar ve ibadetine devam eder. Namaz kılarken kanının akması, idrarının akması onun abdestini bozmaz.
3. Kadının ay başı hali cünüplük hali midir? Hayır. Hiçbir alim, hiçbir fıkıh kitabı bunu söylemez. Cünüplük hali olsa bile gider yıkanır, abdestini alır ve ibadetini eder.
Sonuç olarak kadının namaz kılmaktan, ibadet etmekten men edildiği bir durum söz konusu değildir. Namazı kişi hastayken de kılacak denir, ayakta duramazsa oturarak, oturamazsa yatarak, konuşamıyorsa işaretle kılar. Yolda kılar, düşman karşısında cephede kılar. Vakit yok birleştirir, kısaltır. Su yoksa teyemmüm yapar. Dolayısıyla kadın veya erkeğin namazdan muaf olduğunu söyleyen hiçbir kitap hiçbir alim yoktur. Ama nedense birtakım anlatımlara, rivayetlere dayanarak dışlama, cehenneme gitme sebebi şeklinde yanlış inanışlar doğmuştur.
Prof.dr. İbrahim Sarmış